FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/06/2016

Onykterhet på allmän plats

Finns det några lagar gällande onykterhet på allmän plats, och framför allt på lekplatser?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det finns inget lagstadgat förbud mot att dricka alkohol på offentlig plats. Istället gäller att varje kommun bestämmer själv i vilka områden, och eventuellt under vilka tider, det är förbud mot alkoholförtäring på offentlig plats. En kommun kan alltså välja själv att det ska vara helt förbjudet att dricka alkohol på alla offentliga platser, alternativt att det bara ska vara förbjudet på vissa särskilda offentliga platser som kan anses extra känsliga (såsom exempelvis lekplatser som du nämnde), eller någon annan lösning.

För att ta reda på vad som gäller råder jag dig att kontakta din kommun, alternativt besöka din kommuns hemsida där du sannolikt också kan finna vad som gäller avseende alkoholförtäringen på offentlig plats där just du bor.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare