FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/08/2016

Önskemål om dotterns boende vid händelse av ena förälderns död

Hur göra om man har en dotter och flyttar ihop med en ny man och vill att dottern ska kunna bo kvar hos honom om något händer mig? Min dotter är 15 och jag har gemensam vårdnad med hennes pappa men hon bor hos mig på 100 %. Hon vill även bo kvar hos min nya man. Biologisk pappan kommer förmodligen inte vara samarbetsvillig

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det finns tyvärr inget sätt för dig att säkerställa det du vill. Om du dör när din dotter är minderårig så får hennes pappa hela vårdnaden om henne vilket framgår av Föräldrabalkens 6 kap 9 §, och då är det pappan som får medge eller neka att flickan bor hos din nye man. Du skriver själv att pappan troligen kommer motsätta sig detta, och det har han rätt att göra.

Det du kan göra är att uttrycka din önskan, både muntligt till inblandade partner och i testamente. Att det är din vilja att dottern, om hon så önskar, ska få bo kvar hos din nya man (om han så önskar, men det förutsätter jag). Och hoppas att inblandade parter tar hänsyn till din önskan.

För att din dotter ska kunna bo kvar så som du önskar krävs att din nya man adopterar henne, vilket dock kräver hennes biologiska pappas samtycke - vilket utefter vad du skriver inte verkar troligt att han ger.

Så tyvärr är svaret att du inte kan mer än uttrycka din önskan och hoppas att den biologiska pappan är samarbetsvillig om situationen skulle uppkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare