FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/07/2017

Omyndigt barn vill ej bo hemma

Om man har gemensam vårdnad och barnet vill bo hos en annan familj av olika orsaker, vilka rättigheter har man som föräldrar då ? Vad gäller rent rättsmässigt. Barnet är 14 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrar har ansvar att att se till så att deras barns behov av trygghet och omvårdnad tas om hand fram till att barnet fyller 18 år. Föräldrar är ansvariga för att barnen får den hjälp och den tillsyn de behöver och dom har både rättighet och skyldighet att bestämma i frågor som rör deras barn. Detta innebär att föräldrarna även får besluta om vart barnet ska bo.

Trots att ett barn under 18 år inte är myndigt så är det viktig att lyssna på vad barnet vill. Barnets bästa ska alltid vara styrande vid beslut. Ni och barnet kan därför komma överens om barnet ska bo någon annanstans än hemma. Om ni nu håller med om att barnet mår bäst av att bo hos någon annan ett tag kan barnet få göra det. Dock har ni, så länge ni fortfarande står som vårdnadshavare, ansvar över att försörja barnet och se till så att barnet har det bra.

Är svårt utifrån din brett ställda fråga att avgöra om det var det svaret du sökte. Hoppas att du fick lite vägledning i alla fall. Hör av dig igen om det är något mer konkret du funderar på.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare