FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/06/2015

Omständighet i Blocket-annons stämde inte

Hej! Jag köpte en barnvagn på Blocket. I annonsen skrev säljaren att köparen kunde registrera vagnen och ta del av fabriksgaranti. Jag fick alla papper tillhörande vagnen och läste dagen efter i fabrikens villkor att garantin inte kan överlåtas till den som köper i andra hand. Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt vagnen. Har jag rätt att häva köpet? Köparen vägrar kompensera eller häva köpet trots att jag påpekade att garantin var den viktigaste anledningen att jag valde den vagnen innan jag åkte 20 mil enkel väg för att hämta den. Om jag häver köpet, kan jag kräva kompensation för resan alternativt kräva att säljaren hämtar? Tack för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Eftersom du köpte barnvagnen på Blocket antar jag att säljaren är en privatperson, och då är det köplagen som gäller för köpet. Utöver köplagen gäller det som du och säljaren kom överens om. Om ni kom överens om att ett villkor för att du skulle köpa vagnen var att du skulle kunna ta del av fabriksgarantin, kan det anses vara fel i varan enligt 17 § köplagen eftersom du inte kan ta del av garantin. Varan är felaktig om den avviken från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Att säljaren skrev i annonsen att köparen kunde ta del av garantin gjorde att du förväntade dig att detta stämde. Beskrivningar av varan som ger köparen befogade förväntningar kan vid avvikelse medföra felansvar.

Det föreligger även fel i varan, enligt 18 § köplagen, om varan inte stämmer överens med uppgifter om varans användning eller egenskaper som säljaren lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Att det skulle gå att ta del av fabriksgarantin kan vara en sådan uppgift, men eftersom uppgiften ska röra varans användning eller egenskaper är det osäkert om 18 § är tillämplig i ditt fall.

Du som köpare får inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet, enligt 20 § köplagen. Hit räknas även fel som en "normal" person borde ha upptäckt vid en undersökning av varan. Om du skulle ta er tvist till domstol tror jag att det hade kunnat bli ganska svårt för dig att få rätt där, tyvärr. Eftersom fabriksgarantin var så viktig för köpet tror jag att en domstol hade ansett att du borde ha läst igenom garantivillkoren innan du bestämde dig för att köpa vagnen.

Om det skulle vara så att omständigheten att du inte kan ta del av fabriksgarantin leder till att varan anses felaktig har du rätt att häva köpet enligt 39 § köplagen, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Om du sa till säljaren vid köptillfället att den viktigaste anledningen att du köpte just den vagnen var att du kunde ta del av garantin borde säljaren ha insett att omständigheten var av väsentlig betydelse för dig. Du kan i så fall även ha rätt till skadestånd enligt 40 § köplagen, om du lidit någon skada på grund av felet. Kompensation för resan räknas som en indirekt skada och kan bara ersättas i särskilda fall, t.ex. om säljaren varit vårdslös eller försumlig eller utfäst specifika avtalsvillkor. Att behöva köra fram och tillbaka igen för att lämna tillbaka vagnen kan anses vara en ekonomisk skada för dig, som säljaren kan bli tvungen att ersätta.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare