Omräkning av skuldsanering vid giftermål

Vad händer med min skuldsanering om jag gifter mig?? Räknas den om så dom slår ihop våra inkomster??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det som kan hända med din skuldsanering om du gifter dig är att de månadskostnader som finns i hushållet så som hyra, mat och räkningar kan delas på två personer, vilket kan innebära att mer av din inkomst kan tas i anspråk i skuldsaneringen.

Kostnaderna delas på detta sätt även om man skaffar en sambo, det är alltså vilka som ingår i hushållet som har betydelse och inte just giftemålet i sig. Om ni då bor tillsammans innan påverkar inte giftemålet skuldsaneringen alls.

Skulderna är personliga och kommer fortfarande vara det i fall du gifter dig, varför inkomsterna inte kommer att slås ihop för att ni tillsammans skulle kunna betala en större del av dina skulder.

Med vänliga hälsningar

Lisa AnderssonRådgivare