FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN12/07/2014

Omprövning/överklagan av beslut (CSN)

Hej San Ar det mojlgt att fa CSN att ta tillbaka sitt beslut om omedelbar betalning pa natt satt? Jag vill betala tillbaka min skuld men kan inte betala hela skulden och kan daremot betala manadsvis. CSN bryr sig inte mycket om mitt fall och vill att jag betalar orimmliga summor. Vad kan man gora? Var snall och emaila. Tack sa mycket for hjalpen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är möjligt för en förvaltningsmyndighet att ompröva ett beslut den tidigare meddelat, om det kan ske utan att det blir till nackdel för någon enskild part, i det här fallet du. Detta framgår av förvaltningslagen (1986:223) 27 § 1 st. Antingen kan myndigheten ex officio (på egen hand) ompröva beslutet eller så kan du begära att så ska ske.
Du har också möjligheten att överklaga beslutet. I korthet innebär detta att du till beslutsmyndigheten (här CSN) skickar en skrivelse som anger vilket beslut som du vill ska ändras och hur du vill att ändringen ska se ut (förvaltningslagen 23 § 1 st.). Vad överklagandet mer precist ska innehålla och vart exakt det ska skickas ska framgå av beslutet du fått. Om CSN av ditt överklagande finner att beslutet var oriktigt kommer det att ändras. Om inte, vidarebefordras överklagandet till förvaltningsrätten som då kommer att pröva det.

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dessa här!

MVH

Lawline RådgivareRådgivare