Omplacering vid uppsägning

Hej,

Jag har en fråga angående uppsägning. Då en kompis nämligen blev uppsagd på grund av arbetsbrist och stod längst ner på Las-listan vilket medförde att han och en till kille fick gå. Men det företaget då gjorde var att återanställa honom dock som säsongsanställd med kravet att han tar 7 veckors "ledigt" emellan säsongerna under 1 år.

Det jag då undrar är om det enligt arbetsrätten är okej att säga upp en person från sin fasta tjänst för att sedan ta in honom som säsongsanställd?

Mvh

Moa

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

I lag (1982:80) om anställningsskydd regleras i 7 § om förutsättningarna för en uppsägning. I paragrafens andra styckte anges att en uppsägning inte är sakligt grundad om arbetsgivaren kan erbjuda arbetstagaren ett annat arbete hos sig.

Anställningsformen och arbetetsuppgifterna behöver inte vara av samma slag som det tidigare så länge arbetstagaren är tillräckligt kvalificerad för det nya arbetet.

Lycka till!

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare