Omleverans av soffa

Hej. Jag köpte en soffa på JYSK i september 2012. För ett par dagar sedan gick soffan i sönder och benet bröts. Jag har fått svar idag att det är en godkänd reklamation och fick som svar att jag får komma in och lämna soffan sen får jag ett tillgodo kvitto eller beställer de en ny soffa. Jag har fått höra att jag har rätten att få pengarna tillbaka. Stämmer inte det enligt lagen? Jag ifrågasatte detta och fick en känsla att de försökte att blåsa mig då jag har en pojkvän som arbetar på MQ och sa att jag har rätt att få pengarna tillbaka. Vad gäller? Hade behövt information så att jag kan tala för mig. Hade varit tacksam för svar. Hälsningar Frida

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom din fråga rör köp av lös egendom av en näringsidkare är konsumentköplagen (KKL), https://lagen.nu/1990:932, tillämplig. Du har hävdat fel i vara enligt 16 § KKL och reklamerat inom tre år i enlighet med 23 § KKL. När en konsument hävdar att det är fel i varan har hen rätt att göra påföljder enligt 22 § KKL gällande. Där stadgas att man har rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller att hen kan häva köpet. Dock är det bara om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga, eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, som köparen kan få prisavdrag och felet måste vara av väsentlig betydelse för att man ska kunna häva köpet. Avhjälpande och omleverans är alltså de primära påföljderna och säljaren får använda sig av dessa utan att köparen begär det.

I ditt fall har köparen erbjudit omleverans vilket han alltså har rätt till. Rätten att få pengarna tillbaka inträder endast om du kan visa att felet var av väsentlig betydelse för dig. I den bedömningen vägs möjligheten till andra påföljder in. Rätten att få pengarna tillbaka är alltså ingen absolut rättighet när man reklamerar, utan det är bara när man har avtalat om det som man har rätt till det. Sen att säljare ofta går med på att ge pengarna tillbaka för att inte förlora good-will är en annan fråga.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare