Omkostnadsbelopp vid fastighetsförsäljning

Hej, jag har en fråga angående avdrag gällande reavinstberäkning för min privatbostad. Hösten 2008 (dvs sex år sedan) så fick vi in vatten i undervåningen/källaren, det konstaterades att vattnet tryckt in genom väggar. Detta var möjligt eftersom huset var mindre bra dränerat samt kallasfalten som fanns utvändigt efter många år (från 1979) inte kunde hålla tätt. För att detta inte skulle hända igen så dränerades huset om samt isodrän och platonmatta sattes på som skydd. (en firma gjorde detta) Jag har försökt läsa på om detta på skatteverkets hemsida men känner mig inte säker på om detta är godkänt för avdrag innan reavinst, jag såg att det finns en regel om fem år för en del investeringar så jag vill gärna ha hjälp med detta. Min fråga är: Kan vi dra av detta innan reavinst beräknas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln för beräkning av kapitalvinster återfinns i inkomstskattelagen 44 kap. 13 §. Där stadgas att kapitalvinsten är skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade kapitaltillgången (ersättningen för din bostad), minskad med utgifterna för avyttringen (ex. mäklararvode), och omkostnadsbeloppet. Kapitalvinst vid försäljning av fastigheter behandlas närmare i 45 kap.

För beräkning av omkostnadsbeloppet vid försäljning av fastigheter görs skillnad på förbättringsutgifter och utgifter för förbättrande reparationer och underhåll. Förbättringsutgifter ingår enligt 11 § i omkostnadsbeloppet de beskattningsår förbättringsutgifterna uppgått till minst 5000 kronor. Utgifter för förbättrande reparationer och underhåll ingår enligt 12 § 2 st. däremot enbart om de hänför sig till det nuvarande beskattningsåret eller något av de fem föregående, d.v.s. tidigast 1 jan. 2009. Är dina utgifter hänförliga till förbättrande reparationer och underhåll får du alltså inte göra avdrag för dem nu.

Med förbättringsutgifter avses exempelvis ny- till- och ombyggnationer.

Med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll avses just utgifter för att underhålla eller reparera fastigheten. Som riktlinje kan sägas att det rör sig om utgifter för att bibehålla fastigheten i ett ursprungligt skick. Att installera en ny diskmaskin när den gamla är trasig, även om den nya är bättre, eller byta ut en murken planka är exempel på sådana utgifter. Dräneringen av huset bör alltså räknas som en utgift för förbättrande reparation eller underhåll. Installationen av isodrän och platonmatta torde också, enligt min bedömning, falla inom denna kategori utgifter. Helt säkert vågar jag dock inte svara beträffande de sistnämnda, min rekommendation är att du kontaktar skatteverket för vägledning.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare