Omhändertagen via LVU

Mina två barn blev omhändertagna via LVU på fel grunder och nu bor de hos sina pappor och tvångsvården har upphört. Min fråga är om jag skaffar fler barn med min nya pojkvän kan barn och ungdom, eller soc som man säger, ta det barnet med ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det handlar om vård av unga som på något sätt far illa ser man till varje barns individuella situation och gör en bedömning från fall till fall. I första hand vill socialförvaltningen att stödet och vården ska ske med vårdnadshavarens samtycke eftersom barnet då oftast far mindre illa. Om ett samtycke finns sker åtgärderna via socialtjänstlagen och de kan då bestå i att man utser kontaktperson, ett familjehem eller dylikt.

Men om socialförvaltningen anser att det finns behov ett behov av vård och det inte finns något samtycke kan de ingripa med tvångsvård enligt lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (https://lagen.nu/1990:52). För att det ska bli aktuellt finns det två situationer. I 2 § LVU så beskrivs de så kallade miljö-fallen där det är ett förhållande i hemmet som gör att barnet far illa som till exempel misshandel, vanvård eller otillbörligt utnyttjande. I 3 § stadgas beteende-fallen då det är barnet själv som utsätter sig själv för påtaglig risk att skadas. Om något av detta är uppfyllt kan socialen ingripa, men de måste få detta godkänt av en domstol också.

För att svara på din fråga så finns det inget som hindrar att socialen kan ta ditt nya barn också om kriterierna i 2 eller 3 §§ i LVU är uppfyllda eftersom det görs en individuell bedömning i varje enskilt fall. Om kriterierna inte är uppfyllda kan de inte omhänderta barnet via tvång, men de kan försöka stötta och göra saker och ting bättre för barnet på frivillig väg via socialtjänstlagen så länge som de har vårdnadshavarnas samtycke. Om de varken har samtycke eller stöd för tvångsomhändertagande kan de inget göra. Men så länge barnet får en trygg och säker uppväxt är inget av detta något problem.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare