Omhändertagande av körkort

Hej! Jag fick åka ner till polisstationen för att lämna blodprov. Jag vägrade lämna urinprov och fick sitta i polisstationen i cirka 12 timmar. Polisen skrev ut cirka sju stycken kopior på mitt förhör där jag nekade till brott. Jag fick skriva på dessa och sen gick jag därifrån. Men de tog mitt körkort samt skicka in det och det har snart gått två veckor. Transportstyrelsen har inte kontaktat mig och jag har inte hört något om mitt körkort. Är det inte inom någon tid som transportstyrelsen måste höra av sig. Får det gå till såhär. Har ju inte blivit dömd pga av några bevis. Bara vad polisen tror. Vad borde jag göra nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om omhändertagande av körkort regleras i körkortslagen (KKL).

Av 7 kap. 4 § KKL framgår det att Polismyndigheten får fatta beslut om omhändertagande av ett körkort om någon av förutsättningarna i 5 kap. 7 § KKL är uppfylld. Om du exempelvis har visat tydliga tecken på att ha varit påverkad av alkohol eller annat medel så har polisen rätt att omhänderta ditt körkort. Ytterligare skäl till omhändertagande finns föreskrivet i förevarande lagrum. Av 7 kap. 5 § KKL framgår det fortsättningsvis att om ett körkort blivit omhändertaget ska Transportstyrelsen utan dröjsmål pröva huruvida körkortet ska återkallas tillsvidare eller lämnas tillbaka. Eftersom att du ännu inte fått besked från Transportstyrelsen anser jag att du i första hand bör kontakta ansvarig myndighet. Om ditt ärende har blivit tillsatt med en handläggare så bör vederbörande eventuellt ha en uppfattning om hur lång handläggningsfristen är för tillfället.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare