FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/04/2017

Omfattar skadeståndsskyldighet senare uppkomna skador?

Hejsan,

råkade stöta till en tjejkompis iPhone 6 så den åkte i golvet och glaset gick sönder. Sa till henne att jag ska betala för att byta ut glaset. Innan detta är gjort så har hon tappat den igen och då har hela displayen gått sönder istället. Och nu vill hon att jag betalar hälften av kostnaden för att byta ut displayen istället (4000kr) att bara byta ut glaset kostar runt 800 kr.

Gör jag något lagbrott ifall jag vägrar att betala skadorna som uppstått i efterhand?

Ha det gott

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skadeståndsskyldighet föreligger när man har orsakat person- eller sakskada med uppsåt eller oaktsamhet, 2:1 Skadeståndslag (SKL). Du har genom oaktsamhet skadat en persons telefon och hon har därmed rätt till viss ersättning. Eftersom telefonen skadades delvis ligger det närmast till hands att ersätta reparationskostnad och eventuell värdeminskning, 5:7 SKL.

Din skyldighet omfattar endast den reparationskostnad och eventuella värdeminskning som uppkommit på grund av ditt handlande. Du behöver alltså endast ersätta reparationskostnad för displayen (800 kr), och inte reparationskostnader för att hon tappade telefonen senare.

Med vänlig hälsning,

Hanna LindstenRådgivare