Ombildande av trerumslägenhet i bostadsrätt

Har försökt få tillgång till den ekonomiska planen men inte lyckats varken vid bolagsverket eller landsarkivet. Jag äger en etta och tvåa som jag köpte som en trea, vill avstycka och sälja ettan. Hur går jag vidare. Ordföranden säger att han inte känner till någon ekonomisk plan för bostadsrättsföreningen. Sitter själv med i styrelsen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du med “ekonomisk plan” menar den plan som det åligger alla bostadsrättsföreningar att upprätta.

Den ekonomiska planen ska upprättas av föreningens styrelse och registreras av bolagsverket. Planen ska bl.a. innehålla upplysningar som är av betydelse för en bedömning av föreningens verksamhet (se 3:1 bostadsrättslag 1991:614) Länk hittar du HÄR. Av 5 § framgår även att styrelsen ska hålla en registrerad ekonomisk plan tillgänlig för var och en som vill ta del av planen. Din bostadsrättsförening måste således enligt lag ha en ekonomisk plan, och om de inte vill lämna ut den bryter de mot bostadsrättslagen. Böter kan utdömas för det fall att någon ekonomisk plan inte existerar (se 10:3 p. 2) . Det är väldigt märkligt att någon ekonomisk plan inte finns att inhämta från bolagsverket. Detta är något för dig, som styrelsemedlem, att se till att det existerar.

Du pratar även om att du vill göra en avstyckning av din lägenhet från en trea till en tvåa och en etta. Avstyckning kan endast göras för fastigheter. En avstyckning är inte möjlig när det kommer till bostadsrätter eftersom att en bostadsrätt endast är en del i en ekonomisk förening (se 1:1) och således ingen fastighet. Se mer information om avstyckning HÄR

För att få ombilda din trea till en tvåa och en etta måste du med största sannolikhet ha styrelsens godkännande. Detta följer av 7 kapitlet 7 § där det föreskrivs att “Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd utföra åtgärder som innefattar (p.3) annan väsentlig förändring av lägenheten”. Vidare följer av andra stycket att “styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Här kan det även krävas att man ändrar i den ekonomiska planen, när väl ombildandet sker (se 3:4)

Huruvida det kan krävas bygglov m.m. för ombildandet kan jag inte svara på.

Sammanfattningsvis är mitt råd att du tar upp det här med styrelsen, och får deras godkännande, för att göra det möjligt för dig att ombilda din trerumslägenhet.

Om det är något som är oklart kan du maila mig på: fredrik.holst@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare