Om upprättande av testamente

Hej Har en ensamstående äldre dam till granne som bor i en villa som inte har några barn eller make. Hon och jag har pratat om att jag ev. ska få köpa eller ta över huset då hon går bort. Frågor: - Kan hon ge mig huset som en gåva genom att bara skriva på ett papper? Vad heter det pappret isf? Och behöver det vara invecklat med massa uppgifter? Eller räcker det med fastighetsbeteckning och att huset ska gå som gåva till mig ( sedan givetvis massa personuppgifter) - Eller måste det säljas till mig? Och kan hon då sälja det hur billigt som helst? Således för 1:-... Överlåts då även ev. lån som är kvar på fastigeheten till mig så jag blir belastad med det? Så, hur ska vi enklast möjligt skriva för att huset ska gå till mig och inte allmänna fonden då hon går bort?

Lawline svarar

Hej! Det papper som behöver skrivas är ett testamente. Förfarandet regleras i Ärvdabalkens 10e kapitel. Din granne behöver upprätta sitt testamente skriftligen och två vittnen behövs. Vittnena ska också skriva under. Vilka som får vara vittnen följer av Ärvdabalken 10:4. Eftersom du ska bli testamentstagare får du inte vara ett av vittnena. Testamentet kan vara väldigt enkelt skrivet. Det behöver i princip bara framgå att din granne önskar att hennes hus ska tillfalla dig vid hennes död.

När det gäller frågan om lån som belastar huset brukar bankerna normalt ha som villkor att den nye ägaren tar över dessa(om personen bedöms ha de ekonomiska förutsättningarna för detta)eller att lånet betalas i samband med överlåtelsen.

Hoppas mitt svar hjälp dig! Mvh,

Ronja KleiserRådgivare