Om testamente och arvsrätt för make

Hej Min fru har avlidit. Hon har testamenterat hela sin kvarlåtenskap till sina särkullebarn. vi var gifta, inget äktenskapsförord. Ärver jag som make ingenting av hennes tillgångar, t.ex. sparkapital. Inget giftorättsgods alls?

Lawline svarar

Hej Kjell,

Först får jag beklaga förlusten.

Mitt svar kommer att vara uppbyggt i två steg. I första steget kommer jag att behandla din och din frus äktenskapsskillnad och bodelning som triggas av att en av er har gått bort, och i det andra steget arvet efter din fru.

Äktenskapsskillnaden

Äktenskapsbalken säger oss att all egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. (ÄktB 7 kap 1 §) Det betyder att allt det som ni äger var och en av er, är er gemensamma egendom, om det inte särskilt är bestämt att det bara skall tillhöra dig eller henne. Alla undantag hittar du i Äktenskapsbalken 7 kap 2 §, där äktenskapsförord är ett av dessa sex olika undantag. I fortsättningen kommer jag bara att fokusera på er gemensamma egendom, giftorättsgodset.

Det första som varje make får göra är att plocka bort egendom till ett lika stort värde som samma make har skulder. Det som finns kvar hos var och en är det giftorättsgods som nu skall delas lika mellan makarna i bodelningen. Här är en tabelluppställning:

                         Make 1   Make 2

Giftorättsgods    100         150
Skulder               140         80
Till delningen        0            70
Att dela                       70
Efter delning        35           35

Som du ser så spelar det ingen roll vilken form giftorättsgodset har (bil, hus, båt, sparkonto, konst, etc.), utan det är bara värdet som är intressant för bodelningen. Kläder, smycken och vissa andra småsaker får däremot plockas bort utan att det påverkar värdet på giftorättsgodset.
Om t.ex. ert gemensamma hus är värt mer än din del på raden längst ner (35 i exemplet ovan) så uppkommer situationen att du måste lösa ut dödsboet för att kunna bo kvar i huset, om inte arvingarna efter din fru låter dig behålla det ändå för att sedan få ut den delen av arvet först när du går bort. (Mer om detta nedan) Du kan lösa ut arvingarna med egendom och/eller pengar.

Det är enligt den här principen som du som efterlevande make får behålla egendom. Du ärver alltså inte din fru, utan får "hälften" av er gemensamma egendom i bodelningen från äktenskapet.

Arvet

Din frus del, hennes 35 från delningen ovan, är det som ska täcka begravning och andra kostnader som dödsboet kan ha, innan det blir dags för arvsskifte. Arvet ska sedan i första hand fördelas lika mellan din frus barn, som kan vara antingen gemensamma med dig, eller från ett annat förhållande (särkullbarn). Barn till din fru som har gått bort innan din fru ersätts av barnets egna barn, om det finns. Alla hennes barn får en lika stor del av de här 35.

Låt säga att varje barn ärver 1000 kr. Hälften, 500 kr, av dessa kallas för laglott. Laglotten kan din fru aldrig ta ifrån sina barn. Resterande del, 500 kr från varje barn, kan din fru välja att testamentera till någon annan person, förening, eller annat syfte.

Om jag förstår dig rätt så har din fru testamenterat hela sin kvarlåtenskap till sina särkullbarn. Om ni har gemensamma barn så blir detta en sanning med modifikation. Hon kan nämligen inte testamentera bort något barns laglott, till någon annan, och därmed göra något av sina barn helt arvslös. Hon kan som sagt däremot testamentera 50% av varje barns del.

Det här är en väldigt generellt svar om hur det fungerar när en make dör, och vad som händer vid arvet. Det finns många omständigheter som kan förändra vad som händer vid både bodelning och arvsskifte.

Mitt konkreta råd till dig blir att sätta dig ner med en jurist hos t.ex. Familjens jurist och gå igenom hela din situation grundligt för att allt ska bli rätt, och ingen inblandad ska känna sig felfördelad. Arv är tyvärr en vanlig, men ack så onödig, källa till mycket osämja. Du bokar enklast tid med en av Familjens jurister via den här länken: http://lawline.se/boka

Hoppas att det löser sig!

Med vänliga hälsningar

Daniel MorganssonRådgivare