Om staten betalar rättegångskostnader

Hej! Jag åtalades i tingsrätt (för ringa narkotikabrott efter att ha blivit drogad på en fest) och blev nekad en offentlig försvarare då påföljden inte kunde ge fängelsestraff. Jag dömdes i tingsrätt (för att jag varit för vårdslös med uppsikten över min alkohol) och anlitade en advokat för att överklaga. Jag friades i hovrätt och har nu ett arvode som ska betalas till advokaten. Finns det några möjligheter att få ersättning för mina kostnader, då jag dömdes felaktigt i första instans och nu som student får betala (i alla fall för mig) väldigt mycket pengar. (Brottmål täcks tyvärr inte i min hemförsäkring.) Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Enligt rättegångsbalken kapitel 31 § 2 (https://lagen.nu/1942:740#K31P2S1) kan domstolen besluta att den tilltalade ska få ersättning av allmänna medel (dvs. av staten) för sina kostnader för försvarare under förutsättning att kostnaderna skäligen varit motiverade för att den tilltalade skulle kunna ta tillvara sin rätt. Däremot ska en dom enligt kapitel 30 § 2 (https://lagen.nu/1942:740#K30P2S1) grundas på vad som framkommit vid förhandlingen. Det innebär att du måste yrka på att domstolen ska fastställa att dina rättegångskostnader ska ersättas av staten för att så ska ske. Står det inte så i domen har du inte rätt till ersättning. Högsta domstolen beviljar generellt inte prövningstillstånd i sådana ärenden.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare