FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/10/2016

Om skulder ska tas upp i en bodelning

Vad händer med varan privata Lån är det också tillgång under bodelning eller inte? Till example lånet som vi hade gjort efter vi separera

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Era lån är skulder och skulder är inget som ingår i en bodelning. Enligt 3 § 1 kapitlet äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K1P3S1, så svarar varje make för sina egna skulder.
Skulder som fanns när ansökan om skilsmässa gjordes ska avräknas från giftorättsgodset så att man får teckning för dessa enligt 2 § 11 kapitlet äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K11P2S1.

Således ska ni dra bort skulderna som fanns innan ni sökte om skilsmässa från den egendom som ska ingå i bodelningen. De skulder som uppkommit efter ni separerat påverkar inte bodelningen alls utan dessa skulder står den part som har skulden för själv och såldes kommer den inte heller att räknas som någon inkomst i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare