Om rekvisit är uppfyllda för olaga hot

Hej! under en diskussion på twitter skrev en meningsmotståndare "det är du som åker först när revolutionen kommer iaf" till mig. jag ser detta som allvarligt, speciellt med tanke på att han varit otrevlig ett flertal gånger under diskussionen, med användningar av fraser som "efterbliven" och "håll käften". är det värt att anmäla detta som olaga hot eller är det ett för vagt och oprecicerat hot för att det ska leda någon vart?

mvh Oscar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Enligt lagen så handlar det om ett olaga hot när man hotar om en brottslig gärning och att hotet är ägnat att framkalla en allvarlig rädsla för egen säkerhet, annans säkerhet eller egendom, se https://lagen.nu/1962:700#K4P5S1.
I detta fall beror det på vad personen menar med sitt meddelande, menas det som ett hot om en brottslig gärning så som misshandel eller annat brott så kan det anses som olaga hot. Då spelar det ingen roll om hotet verkligen framkallar en allvarlig rädsla, det räcker att själva hotet är ägnat att göra detta.

Om det inte kan tolkas som ett hot om en brottslig gärning kan det dock vara svårt att anmäla personen i fråga för olaga hot, särskilt om man anser att det inte är ägnat att framkalla någon allvarlig rädsla. Det skulle dock kunna handla om en förolämpning om personen i fråga har kallat dig kränkande saker eller annars betett sig "skymfligt" enligt lag, se https://lagen.nu/1962:700#K5P3S1.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare