FrågaEKONOMIÖvrigt28/06/2013

Om rättsskyddsförsäkring

Min dotter blev mobbad under längre tid utan att skolan gjort något åt det. Många bevis är nu kvar hos oss. Min dotter fick en depression och ville ta sitt liv pga. alla händelser.

Jag vill nu kräva hennes rättigheter med hjälp av en engagerad advokat.

Min fråga gäller kostnader och hur en hemförsäkring kan hjälpa till?

Lawline svarar

Rättsskyddsförsäkring ingår numera som en obligatorisk del av din hemförsäkring. Det är först när försäkring ej räcker till som det är möjligt att ansöka om rättshjälp (9 § Rättshjälpslagen  https://lagen.nu/1996:1619). Har ni en hemförsäkring med rättsskydd ska du alltså i första hand använda dig av denna då rättshjälp enligt Rättshjälpslagen (1996:1619) är begränsad.

I alla rättsskydd finns ett maxbelopp angivet som varierar beroende på bolag. I rättsskyddet finns även en självrisk som oftast är 20 procent av kostnaderna.

Jag råder dig att kontrollera din hemförsäkring samt kontakta ett ombud i frågan.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare