FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/03/2018

Om rätten att få kvitto vid transaktion

PostNord vill inte ge mig ett kvitto på betalningen. Bryter dom mot någon lag då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om köpet har skett över disk

Skyldigheten att lämna kvitton gäller när man handlar i en butik och betalar med kort eller kontant. Detta finner vi i 39 kap 7 § skatteförfarandelagen.

Om köpet inte skett över disk

Det finns dock inte samma regleringar gällande köp via exempelvis hemsidor. Man brukar dock få en orderbekräftelse till sin mejl, och transaktionen går ofta att hitta på sitt konto. Dessa kan i viss utsträckning få samma funktion som ett kvitto.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare