Om rätt till testamente

Min man och jag har inga barn. Vi har därför skrivit ett testamente att kvarlåtenskapen skall gå till våra resp namngivna systrar eller deras barn. Nu har jag fått reda på att det funnits en halvsyster på min sida. Hon är död men lär ha barn.

Gäller detta testamente för enbart våra helsystrar? Det är upprättat av oss personligen samt intygat och bevittnat av testamentsvittnen men är alltså ej registrerat eller utfärdat av juridisk kunnig person. Testamentet ligger i vårt bankfack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Ja, testamentet gäller enbart för dem som är omnämnda i det, förutom om det finns bröstarvingar. Skulle du och din man ha haft bröstarvingar, som barn kallas i Ärvdabalken, så skulle de ha kunnat kräva jämkning av testamentet för att få ut sin laglott som är hälften av arvslotten. Barn är alltså de enda som har rätt till arv även om de inte skulle ha tagits upp i ett testamente.

Det finns inget allmänt register som man kan registrera sitt testamente i, däremot är det vanligt att juristbyråer förvarar dessa åt sina klienter. Ärvdabalkens formkrav kräver inte att ett testamente ska vara upprättat av en juridiskt kunnig person, de enda formkraven som finns är att det ska vara bevittnat och signerat av två personer som inte är gift eller släkt med testatorn. Bevittnandet innebär att de ska ha bevittnat när testatorn skriver på testamentet, de behöver inte se vad som står i det. Läs mer i Ärvdabalken om formkraven för testamenten på lagen.nu. Om ni behöver hjälp med praktiska detaljer rekommenderar jag er att kontakta Familjens jurist som är Sveriges största familjerättsliga juristbyrå.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare