Om rätt att utnyttja en bild på någon utan samtycke

Hej!

Detta gäller kanske företag, men vet inte rikigt.

Det är så att mitt företag jag arbetar på 2007 tog bilder till vår nya hemsida. Det var helt ok för mig att vara med där och jag tänkte inte mer på det. Nu är det så att företaget har publicerat ett antal kataloger 2014, ungefär i en upplaga på 3000, där samma bilder har använts och jag inte har blivit tillfrågat om jag vill vara med, eller om det är ok för mig. man har helt enkelet bara tryckt katalogen med min bild, de har även skrivit in ett citat som jag aldrig har sagt och som jag inte står för.

Det är även fler här som råkat ut för samma sak, det känns helt enkelt inte rätt. Vad är det som gäller här egentligen? har företaget rätt att göra såhär?

Lawline svarar

Hej, och tack för att Du vänder Dig till LAWLINE med Din fråga,

Din arbetsgivare får inte utan Ditt samtycke använda sig av en bild på Dig i marknadsföring av en vara, tjänst eller annan nyttighet (se 1 § lag (1978:800) om namn och bild i reklam https://lagen.nu/1978:800#P1S1).

Förbudet är förenat med böter och förutsätter att att det sket uppsåtligen eller av grov oaktsamhet. Din arbetsgivare ska, i fall av dessa, utge ett skäligt vederlag (se 2 och 3 §§ lag i förevarande lag https://lagen.nu/1978:800#P3S1).

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare