Om preskription av borgensåtagande

Hej !

Jag har en släkting som hamnat i lite problem. Hon gick i borgen för 2 andra släktingar för flera år sen. För husköp.

Nu krävs hon på pengar långt efteråt. Och jag undrade. går såna skulder att preskripera?

Tack på förhand !

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Om borgenären kan kräva din släkting på pengar beror först och främst på vilken typ av borgensåtagande det är. Har sin släkting ingått en enkel borgen så måste den person som tagit lånet först vara oförmögen att betala lånet innan borgenären kan kräva din släkting på pengar. Handlar det däremot om proprieborgen så kan borgenären kräva din släkting på pengar innan denne skickar krav på betalning till låntagaren.

Generella regler om preskription för fordringar finns i preskriptionslagen (1981:130), se här. Om en fordran är preskriberad efter en viss tid så innebär det att långivaren (till exempel banken) inte kan kräva att få betalt för sin fordran. Om huvudfordran (dvs lånet) i ditt fall är preskriberat så kommer det att innebära att även borgensåtagandet är preskriberat så att det inte kan göras gällande mot din släkting som gått i borgen för lånet (se 8 § preskriptionslagen).

Om det är ett löpande skuldebrev som har utställts för lånet, vilket det för banklån till husköp i de flesta fall är, så är preskriptionstiden 10 år från och med att borgensåtagandet uppkom (2 § preskriptionslagen). Men, om borgenären (dvs banken) avbryter preskriptionen innan denna tid har gått, så börjar en ny preskriptionstid att löpa från och med det tillfället, alltså 10 "nya" år. Det innebär att tiden kan förlängas i princip hur länge som helst. Preskriptionstiden avbryts till exempel genom att banken skickar en betalningspåminnelse (se 5 § preskriptionslagen).

Svaret på din fråga blir således att ja, ett borgensåtagande kan preskriberas om huvudfordran är preskriberad. Det är då den lagstadgade preskriptionstiden på 10 år som gäller, och om borgenären har avbrutit denna, så börjar en ny preskriptionstid att löpa så att borgensmannen (dvs din släkting) fortfarande kan krävas på pengar. Om din släkting kan krävas på dessa pengar beror således på hur det ser ut i just detta fall, om preskriptionen har avbrutits eller inte. Till sist kan jag uppmärksamma er på att preskriptionslagen gäller endast om inget annat följer av vad som är särskilt föreskrivet (se 1 § preskriptionslagen).

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare