FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/03/2018

Om överprövning av åklagares beslut, rätt till försvarare och straff vid bidragsbrott

Hej! Jag har blivit kallad till huvudförhandling för bidragsbrott och jag är den tilltalade. Hur får jag målsägandebiträde? Summan det för sig om är 41.000:- och jag är ostraffad sedan tidigare och lever under ordnade förhållanden, vad är det troliga straffet? Vid förhöret så erkände jag brott och skrev under strafföreläggande, nu står det att jag förnekar brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer först att berätta vad ett bidragsbrott är och vad där att som du misstänks ha gjort dig skyldig till. Därefter kommer jag gå igenom hur du överprövar åklagarens beslut om att väcka åtal mot dig om du skulle vilja göra det. Jag berättar sedan varför du har rätt till en offentlig försvarare samt vilket straff du skulle kunna få.

Bidragsbrott innebär att du har lämnat oriktiga uppgifter eller låtit bli att anmäla ändrade förhållanden till berörd myndighet
Eftersom jag inte vet vad det är du har gjort som kan utgöra bidragsbrott så utgår jag från att du har gjort dig skyldig till något av det som räknas upp i bidragsbrottslagen 2 §. Det som sägs i 2 § är att du ska ha:
lämnat oriktiga uppgifter ellerinte ha anmält ändrade förhållanden
till den aktuella myndigheten trots det ska göras enligt lag.

Din handling eller underlåtenhet ska ha inneburit en fara för att du får en ekonomisk förmån utbetald trots att du inte har rätt till det eller att du får för mycket utbetalat.

Du ska även ha gjort detta med uppsåt vilket innebär att du ska ha lämnat de felaktiga uppgifterna med mening. Alternativt att du har varit medveten om att du inte har anmält ändrade förhållanden.

Eftersom summan är på 41 000 kronor så kommer brottet anses vara av normalgraden eller ringa. Brottets grad beror även på andra omständigheter. Eftersom jag inte känner till mer än summan som det rör sig om så kan jag tyvärr inte uttala mig om vad jag tror är mest sannolikt.

Du kan överpröva ett beslut om åtal om du har erkänt men åklagarmyndigheten inte har tagit hänsyn till detta
Om du erkände brott och ett strafföreläggande så hade du från erkännandet 30 dagar på dig att betala in den summa som det rör sig om. Eftersom du nu har blivit kallad till domstol så kanske det har att göra med att du inte betalade in summan i tid? Om du inte betalade in summan inom 30 dagar så ska du ha fått en påminnelse som ger dig ytterligare 14 dagar att betala.

Om det är så att åklagarmyndigheten har gjort fel så kan du välja att överpröva beslutet. Du mailar då den åklagarkammare som tagit beslutet, adresser till de olika åklagarkammarna finns här. Begäran om överprövning ska vara tydlig och fullständig. På denna sidan till höger finns en blankett som kan användas vid överprövning.

Som tilltalad kan du ha rätt till en offentlig försvarare
Om du trots detta ska delta i en huvudförhandling som tilltalad så kan du ha rätt till en offentlig försvarare.

Om du är misstänkt för bidragsbrott enligt normalgraden så har du rätt till en offentlig försvarare, rättegångsbalken (RB) 21 kap 3 § 1 st och 3 a § 1 st. Du har rätt till försvarare eftersom straffet enligt lag inte är lägre än sex månader i fängelse (dock är det inte troligt att du kommer få fängelse, se nedan). Om du istället är åtalad för ringa bidragsbrott så gör domstolen en prövning om det behövs en försvarare enligt RB 21 kap 3 § 1 st och 3 a § 2 st. En offentligt försvarare betalas av staten, RB 21 kap 10 §.

Du har dock alltid rätt att anlita en privat försvarare som du själv får betala.

Jag rekommenderar att du kontaktar domstolen om du är osäker på om du kommer få en offentlig försvarare eller inte.

Straffet kommer förmodligen bli villkorlig dom eftersom du är ostraffad sedan tidigare
Straffet för bidragsbrott av normalgraden är fängelse i högst två år. Domstolen ska döma ut fängelse i sista hand. Eftersom du tidigare är ostraffad så är det troligast att du får en villkorlig dom, brottsbalken 27 kap 1 §. Det är alltså väldigt osannolikt att du döms till fängelse.

Straffet för ringa bidragsbrott är böter eller fängelse i högst sex månader. Om du döms för ringa bidragsbrott så är det troligt att du får böter som straff.

Sammanfattningsvis kan du överpröva åklagarmyndighetens beslut om åtal eftersom du har erkänt och därmed gått med på ett strafföreläggande. Om ditt mål går till domstol och du är åtalad för bidragsbrott enligt normalgraden har du rätt till en offentlig försvarare som betalas av staten. Om du är åtalad för ringa bidragsbrott ska domstolen göra en prövning av om du behöver en försvarare. Om du blir dömd för bidragsbrott är det troligt att straffet blir villkorlig dom eller böter.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare