FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/04/2015

Om olovligt förfogande samt utpressning

Hej!

Har två frågor!

1) Jag hyr en film. När jag sett klart den ger jag den till min flickvän som en present, brott?

2) Man hotar sin bankman "om jag inte får låna en miljon så kommer jag att berätta för din chef att du förskingrat". Bankmannen som gjort sig skyldig till nämnda brott ser ingen annan utväg än att låna ut pengarna, brott?

Hälsningar, Jonas Godlund

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ditt första exempel är helt klart ett brott. Det utgör olovligt förfogande (10 kap. 4 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700). Kraven för att något skall utgöra olovligt förfogande är uppfyllda om man ger bort egendom som man har hyrt; vad som krävs är nämligen att man med egendom som t.ex. tillhör någon annan men som man har i sin besittning (man har kanske lånat eller hyrt den) vidtar någon åtgärd "varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt". Att ge bort en hyrfilm är förstås ett tydligt exempel på detta.

Ditt andra exempel är ett tydligt exempel på utpressning (9 kap. 4 § Brottsbalken). Även om det man hotar med är att polisanmäla en faktiskt skyldig person, kan det uppfylla kravet att vara "olaga tvång" så länge man har ett otillbörligt syfte. Att tvinga till sig ett lån man inte hade kunnat få annars är naturligtvis ett otillbörligt syfte. Olaga tvång är i sig ett brott (4 kap. 4 § Brottsbalken), men om det rör sig om att tvinga till sig ett lån från en bank leder det även till risk för ekonomisk förlust för banken (banken går miste om affärsmöjligheter och dylikt), och då uppfylls även kraven för utpressning. Även om man kunde bevisa att det aldrig fanns någon förlustrisk för banken skulle det dock alltså vara brottsligt.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare