Om möjlighet att väcka åtal vid nedlagd förundersökning

Hej, Vad menas med att en målsägande angivit brottet? (Rättegångsbalken 20 kap. 8 § 1 st) Jag förutsätter att en vanlig polisanmälan inte är en sådan angivelse? Intresset bakom denna frågar ligger i målsägandes möjlighet att väcka åtal efter att åklagare beslutat att lägga ned förundersökningen. Målsägande har överklagat beslutet om att lägga ned förundersökningen och överåklagaren fattade samma beslut. Emellertid har målsägande begärt ut sitt förhör och övrig bevisning som inte var sekretessbelagd och upplever stor brist i polisens frågor under förhöret och upplever att förhöret var så bristfälligt att detta påverkat åklagarnas beslut. Finns det något målsägande kan göra för att återuppta förundersökningen eller väcka enskilt åtal? Brottet är våldtäkt mot barn och är inte preskriberat med tillämpning av att preskriptionstiden börjar löpa den dag offret fyller 18 år. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Målsägande anger brottet genom att muntligen eller skriftligen  till åklagare eller polismyndighet uttrycka en önskan att brottet ska beivras. Ett exempel på en sådan angivelse är en polisanmälan (se 20 kap 5§ Rättegångsbalken).

Målsägande har, då åklagaren lagt ned förundersökningen, en möjlighet att väcka enskilt åtal avseende brottet (se 20 kap 8§ 1:a stycket samt 47 kap 1§ 1:a stycket Rättegångsbalken - då åklagarens beslut om nedläggande av förundersökning kan jämställs med beslut att inte väcka åtal).

Detta åtal kan målsägande väcka genom att ge in stämningsansökan till tingsrätten i den ort där brottet begicks (47 kap §1 1:a stycket samt 19 kap 1§ Rättegångsbalken). Till denna stämningsansökan ska bland annat intyg om att åklagaren lagt ned förundersökningen bifogas (se 47 kap 2§ sista stycket).

Innan enskilt åtal väcks kan det vara bra att utnyttja rätten till rådgivning av advokat enligt rättshjälpslagen till en begränsad avgift om 1 242 kr per timme (se 4§ i rättshjälpslagen). Detta för att kunna planera och lägga upp talan på ett så bra sätt som möjligt för att öka chansen till en fällande dom.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Rättshjälpslagen hittar du https://lagen.nu/1996:1619.

Återkom gärna om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare