Om möjlighet att fördela kvarlåtenskap genom testamente

Svärfar inledde ett förhållande med en redan gravid kvinna på 50 talet. Senare har de också fått gemensamma barn. Nu vill svärfar att även den numera vuxna kvinnan även ska dela arvet efter honom på lika villkor som sina halvsyskon. Går det att bara formulera det i ett enkelt testamente ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline. Det står var och en fritt att testamentera om sin kvarlåtenskap. Det ska därför inte vara några problem att i ett testamente fördela kvarlåtenskapen så att alla barn delar lika på kvarlåtenskapen. Ett alternativ kan exempelvis vara att specificera de personer som ska ärva och skriva att kvarlåtenskapen ska fördelas med lika andelar mellan dem. Dock så måste laglottsskyddet tas i beaktande. Bröstarvingar (halvsyskonen) har alltid rätt till sin laglott, hälften av vad de skulle ha ärvt om arvet fördelats genom den legala arvsordningen. För laglott se kap 7 Ärvdabalken. Så länge som testamentet inte inkräktar på laglotten kan din svärfar genom testamente fördela sin kvarlåtenskap på det sätt han önskar.

Hoppas att detta svarade på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare