Om min bror är avliden kommer hans barn ärva istället för honom?

Hej!!Har en fråga.Vi har bara våran mamma kvar i livet.Vi är två systrar våran bror dog 2015.Nu till frågan jag förstår att jag o min syster ärver men är det min brors barn som ärver hans del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Ärvdabalken. Du har helt rätt i att när din mor avlider och arvet fördelas så kommer det delas som om att ni alla tre syskon var i livet, men istället för att er bror ärver så kommer hans barn träda i hans ställe och ärva hans del. Det innebär alltså att om det inte finns ett testamente så kommer din bros barn ärva 1/3 av er mor och du och din syster 1/3 var, (2 kap. 1§ ÄB).

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare