Om mellannamn och efternamn

Hej! En vän till mig har båda sina föräldrars efternamn och för några dagar sen så diskuterade vi hur det blir med hennes barns efternamn. Låt säga att hennes fullständiga namn är "Anna Sofia Nilsson Pettersson" Hon sa då att hon bara ville att hennes barn skulle få namnet Nilsson och jag har för mig att det inte går att ha två efternamn i Sverige och att Nilsson är ett mellannamn, som alltså inte "ärvs" av barnen. Hon hävdade därmed bestämt att enbart namnet "Sofia" är ett mellannamn och resten efternamn och att hennes barn därmed skulle kunna få heta Nilsson i efternamn. Hur ligger det till egentligen? Kan ett mellannamn ärvas av barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vi kan börja med att reda ut ditt exempel där namnen "Anna Sofia" i det här fallet är förnamn, "Nilsson" är mellannamn och "Pettersson" är efternamn.

Du har en korrekt uppfattning om att det endast är möjligt att ha ett efternamn. Huvudregeln om hur det går till när ett barn ska få ett efternamn anges https://lagen.nu/1982:670#P1S1. Om båda föräldrarna heter samma sak i efternamn får även barnet heta det. Om föräldrarna har olika efternamn får barnet heta det som dess äldre syskon heter, enligt 2 st. Om föräldrarna har olika efternamn, men barnet inte har något äldre syskon, ska barnet få det efternamn som har anmälts till Skatteverket inom tre månader från födseln, detta enligt 3 st. Föräldrarna kan välja att ge barnet ett efternamn som någon av dem hade som ogift. Om ingen anmälan görs anses barnet genom födseln ha förvärvat moderns efternamn.

Så om din väninna vill att hennes barn ska heta Nilsson är det möjligt om hon anmäler detta till Skatteverket. Men det är alltså inte så att hennes barn ärver det namnet "automatiskt", utan om ingenting görs kommer barnet få heta Pettersson.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare