Om man vill att far ska ärva

Hej, sånn att jeg diskuterat med min far angående kvarlåtenskap vid döden. Det är sånn att jag vill att all min kvarlåtenskap vid döden ska tillfalla min Far om det händer mig. Så jag undrar om jag och han kan skriva något testament/dokument angående detta. Och hur skall detta formuleras?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att du inte själv har några barn är det dina föräldrar som ärver efter dig om du dör, detta framgår av Ärvdabalken 2 kap 2 §.

Är det så att du inte vill att dina barn eller att din mor ska ärva har du möjlighet att skriva ett testamente som ger din far rätt att ärva. Hur mycket din far får ärva begränsas dock av att dina bröstarvingar, dina eventuella barn, alltid har rätt att ärva i viss utsträckning. Skulle du har barn har de rätt till hälften av vad de hade ärvt om du inte hade testamenterat bort någonting, detta kallas laglott enligt Ärvdabalken 7 kap 1 §.

Ett giltigt testamente måste vara skriftligt och upprättat framför två vittnen, Ärvdabalken 10 kap 1 §. Dina vittnen ska se när du skriver på ditt testamente, och måste veta om att det är ett testamente du skriver på. Vittnena måste också skriva på testamentet. Det är viktigt att veta att du måste vara 18 år för att skriva ett giltigt testamente, Ärvdabalken 9 kap 1 §.

Hoppas detta svarade på dina frågor!

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare