FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/08/2017

Om man kan förbjuda Systembolaget att sälja alkohol till en särskild person

Skulle det på ngt sätt gå att förbjuda staten Sverige att sälja alkohol till en särskild individ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga juridiska regler som inskränker statens rätt att sälja alkohol till en person som uppfyller kriterierna för att köpa alkohol på Systembolaget. Systembolaget har istället egna policier, som till exempel att inte sälja alkohol till berusade personer.

______________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare