FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/11/2017

Om målsägande inte kommer till en rättegång

Om målsägande inte deltar i rättegången utan att ha saklig skäl, kan en allmän åtal förfalla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en målsägande inte kommer till rättegången kan domstolen ställa in huvudförhandlingen (rättegången) och bestäma att den ska genomföras en annan dag. Detta gäller dock bara om domstolen anser att målsäganden bör höras, 46 kap 2 § 4p. Rättegångsbalken.

Detta innebär att domstolen ändå kan påbörja rättegången utan att målsäganden är närvarande om domstolen anser att målsäganden inte behöver höras. Om målsäganden behöver höras men domstolen finner det lämpligt/möjligt att höra målsägande vid ett annat tillfälle kan domstolen också påbörja rättegången, 46 kap 3 § Rättegångsbalken.

Sammanfattningsvis innebär det att åtalet kvarstår oavsett om en målsägande kommer till en rättegång eller inte. Rättegången kan dock skjutas upp eller i vissa fall påbörjas i alla fall.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare