Om jag och min dotter dör samtidigt (ex. flygkrasch) - vem ärver i en sådan situation?

Hej

Om jag och min dotter dör samtidigt (ex. flygkrasch). Vem ärver mig/oss? Hur görs det upp? Är skild med ett barn.

Ärver hennes far henne? Ärver han allt?

Ärver min syster nått?

Mina föräldrar är döda men jag har en syster.

Vem ärver vem en sådan situation?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Här finns en regel (ÄB 1 kap. 2 §) som säger att i en situation som t.ex. en flygkrasch där det inte går att avgöra vem som avled först, ska utgångspunkten vara att arvingen var den som avled först. Detta innebär att arvet efter dig ska fördelas som om din dotter avlidit först och arvet efter din dotter ska fördelas som om du avlidit först.

Din syster ärver allt efter dig
Eftersom att din dotter är att anse som avliden, så är nästa arvingar enligt arvsordningen dina föräldrar. Då även båda dessa är avlidna är din syster nästa arvinge och hela arvet ska tilldelas henne. (ÄB 2 kap. 2 §)

Din dotters far ärver allt efter henne
Eftersom att din dotter inte har några barn, så ska hennes arv fördelas mellan hennes föräldrar. Då du är att anse som avliden och dottern inte har några syskon, så ska hela arvet tilldelas hennes far. (ÄB 2 kap. 2 §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare