Om jag inte betalat någonting för min andel av en bostadsrätt måste jag ändå betala skatt på kapitalvinsten?

Om jag är ägare av 10% på en lägenhet som köptes för 700.000:- Sen säljs den för 2.118.000:- måste jag betala skatt på den vinst jag får på mina 10% även fast jag personligen inte gått in med några kontanter?Dom som betalat allt är ägarna av resterande 90% av lägenheten. Eller kan jag bara casha in mina 10% och leva lyckligt för en stund och inte tänka på skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att sälja en privatbostadsrätt med vinst innebär att man gör en kapitalvinst i inkomstslaget kapital enligt inkomstskattelagens regler (41 kap. 2 § IL). Om bostaden inte utgör en privatbostadsrätt så innebär försäljningen som huvudregel en kapitalvinst i inkomstslaget näringsverksamhet men det kan också anses vara en kapitalvinst i inkomstslaget kapital (13 kap 1 § IL). En kapitalvinst på en bostadsrätt är skattepliktig och i inkomstslaget kapital ska 22/30 av vinsten tas upp till beskattning och i inkomstslaget näringsverksamhet ska 90 % av kapitalvinsten tas upp till beskattning (46 kap. 18 § IL).

Eftersom du inte gått in med några pengar i lägenheten tolkar jag det som att du fått 10 % av lägenheten i gåva av de som ägt de resterande 90 % av lägenheten när de köpte den, eller någon gång senare. En gåva är skattefri och du behövde därför inte betala någon skatt när du fick 10 % av bostadsrätten. Att du inte betalt några pengar för den innebär dock inte att du inte blir ägare av 10 % av den i inkomstskattelagens mening. Du måste därför betala skatt på din andel av vinsten.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare