FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet01/07/2013

Om grannen sätter upp ett staket på sin mark, sin sida av tomtgränsen, finns det någon praxis på hur nära det får stå?

Hej,

Min granne vill sätta upp ett staket på tomtgränsen. Eftersom tomtgränsen går precis vid mitt hus så vill jag inte ha ett staket vid tomtgränsen. Det skulle försvåra underhåll av mitt hus. Om grannen sätter upp ett staket på sin mark, sin sida av tomtgränsen, finns det någon praxis på hur nära det får stå?

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till oss på Lawline.

Allmänna bestämmelser om rättsförhållandet mellan grannar återfinns i 3 kap. Jordabalken (JB) som du finner https://lagen.nu/1970:994. 3 kap. 1 § JB slår fast den sedan gammalt gällande allmänna principen om att visa hänsyn till grannar och omgivning.

När det gäller ett staket av sedvanlig utformning och höjd omfattas dessa för det första inte av bygglovsplikt. Olika kommuner kan dock ha lite olika regler angående hur staketet får utformas. Gemensamt gäller dock ett krav på sk. genomsiktlighet och att det ska beredas plats för underhåll.

Vad gäller tomtgränsen så är detta inte något speciellt utrymme på marken, utan antingen din eller grannens mark. Om ni uppför ett staket i tomtgräns kommer det alltså att stå på bådas mark för detta krävs en överenskommelse. Däremot kan grannen sätta upp ett staket på sin egen tomt utan att tillfråga dig.

Om ni och er granne inte är överens och ni inte vill upplåta plats på er tomt får grannen placera staketet någon meter in på den egna tomten. Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon praxis om själva avståndet från er tomt. Jag råder dig att kontakta plan- och byggnadsnämnden i din kommun för att få mer information om vad som gäller där du bor.

Om ni och er granne ändå skulle komma överens om att sätta ett staket i tomtgräns råder jag er att skriva ett avtasservitut. Utan ett sådant är båda grannar är underhållsskyldiga för staket som står i tomtgräns. Servitutet följer med om nya grannar skulle flytta in i framtiden.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare