Om fri förfoganderätt

Min mors sambo har avlidit. De hade skrivit ett testamente, där den avlidnes partner ärver den andre med fri förfoganderätt över all den avlidnes egendom. Efter bådas död fördelas kvarlåtenskapen i två delar.

Jag får hälften och den andra delen går till min mors sambos syskon. Sambon hade inga egna barn.

Min fråga: I kvarlåtenskapen finns en bostadsrätt som de ägt tillsammans.

Får min mor ge bort, eller sälja den till mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Att ärva med fri förfoganderätt innebär att din mor i det här fallet fritt får foga över egendomen, det vill säga sälja den, ge bort den i gåva och byta bort den så som hon önskar. Läs mer här. Det hon inte får göra är att testamentera bort egendomen. Men om hon vill ge bort eller sälja bostadsrätten till dig har hon rätt att göra det. Hoppas det var svar på din fråga!

Sara WelinRådgivare