FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/08/2017

Om framtidsfullmakter och upprättande av sådan

Ska Framtidsfullmakten registreras på någon myndighet

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Framtidsfullmakter är något som regleras i en lag som trädde i kraft den 1 juli i år. Enligt 9 § lagen om framtidsfullmakter blir fullmakten gällande då fullmaktsgivaren inte längre har förmåga att ta hand om sina personliga angelägenheter (av något av de skäl som står i 1 § samma lag), förutsatt att framtidsfullmakten är korrekt upprättad (enligt 3-4 §§ samma lag).

På så sätt är framtidsfullmakten ett slags alternativ till en god man och fungerar på sätt och vis som ett testamente. Detta eftersom det kan upprättas av fullmaktsgivaren medan denne är frisk men blir gällande först när fullmaktsgivaren inte längre är det.

För att mer konkret svara på din fråga blir svaret alltså: nej, framtidsfullmakten behöver inte registreras på någon myndighet för att bli gällande, den behöver endast upprättas enligt kraven i 3-4 §§ lagen om framtidsfullmakter.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare