Om firma ingår i bodelning

Hej! Jag och min sambo har bott ihop i 2 år nu. Jag startade en firma för 1 år sedan och det har gått ganska bra och jag ser en bra utveckling. Det jag undrar är att om jag och sambon avbryter i framtiden kan hen ha rätt till att dela vinsten på firman från tiden vi var tillsammans och även dela företaget med mig? är lite orolig...ska vi skriva ett avtal gällande detta eller vad som är mest säker sätt att skydda mig själv?

Jag ser fram emot att få svar från er.

Tack!

Mvh Ann

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll är sambolagen tillämplig, http://lagen.nu/2003:376, (SamboL). Vid en separation ska bodelning ske av den gemensamma bostaden och bohaget om någon av parterna begär det. Det är ingenting utöver bostaden och bohaget som kan ingå i bodelningen i ett samboförhållande till skillnad från när en bodelning sker när ett äktenskap upplöses. Vad som menas med bostad och bohag preciseras i 5-7 §§ SamboL.

 Ditt företag kommer aldrig kunna ingå i en bodelning enligt sambolagen eftersom det inte utgör bohag eller bostad. Inget samboavtal kan heller utöka vad som ska ingå i en bodelning, så ditt företag är säkert om ni skulle separera enligt lagen. Inget avtal behövs alltså för att säkerställa att det är ditt även efter separation. Enda osäkerhet som kan uppstå är frågan om samäganderätt om din partner på något sätt varit involverad i firman eller investerat pengar i den, men det aktualiserar andra regler. Om hen inte haft någon del i firman behöver du inte oroa dig.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare