Om en vårdnadshavare kan motsäga sig att den andra vårdnadshavarens flyttar med barnet

Hej!

Jag har en fråga angående flytt som boendeförälder.

Jag är boendeförälder sedan 4 år. Efter skilsmässa flyttade jag tillbaka till min bardomsstad och här har jag och dottern bott i fyra år. Hon har gått på förskola här och går nu i andra klass. Jag och hennes pappa har delad vårdnad, han bor som sagt i en annan stad och dottern är där varannan helg. Jag ska nu flytta tillsammans med min nya man, vi flyttar bara 1,5 kilometer så dottern kommer att gå kvar i samma skola och ha kvar sitt umgänge med kompisar. Det påverkar inte heller umgänget med pappan. Frågan är nu, kan han säga nej till att vi flyttar ihop, om han tycker att det inte är ok för honom att dottern kommer att bo under samma tak som en annan man?

Med vänlig hälsning

Annica

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnadshavares gemensamma beslutanderätt
Huvudregeln är att vårdnadshavare fattar beslut som rör barnets vårdnad gemensamt. Endast om en av vårdnadshavarna till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak är förhindrad att ta del i sådana beslut som inte utan olägenhet kan skjutas upp, får den ande föräldern fatta ett beslut ensam. Detta gäller dock inte om beslutet är av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det (föräldrabalken 6:13 st. 2). Frågor rörande bostad anses ha sådan ingripande betydelse och hamnar således under vårdnadshavarnas gemensamma beslutanderätt.

Min bedömning är dock att då du sedan tidigare är ensam boendeförälder kan barnet flytta med dig utan att pappan behöver ge sitt godkännande. Situationen hade varit annorlunda om barnet hade bott hos både dig och pappan och du sedan bestämt dig att flytta med barnet samt om du skulle flytta en så pass lång sträcka att flytten skulle innebära komplikationer i barnets umgängesrätt med sin pappa. I dessa fall hade ni varit tvungna att fatta ett gemensamt beslut i frågan.

Min samlade bedömning är därmed att barnets pappa inte kan motsätta sig flytten.
______________________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet eller på min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare