Om en make inte vill skiljas eller sälja fastigheten

Jag vill skiljas och sälja fastigheten. Min man vill inte

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst uppfattar jag det som att du undrar hur du ska gå tillväga då du vill skiljas men inte din make. Äktenskapsfrågor regleras till att börja med i Äktenskapsbalken (ÄktB). För att skilsmässa ska bli aktuellt krävs inte att båda parterna samtycker om detta. Däremot lagstadgas det om en betänketid på 6 månader i 5 kap 2 § ÄktB om enbart en av parterna vill skiljas. Det enda undantaget för betänketid nu när din make inte samtycker till skilsmässa, är om ni bott isär under de två senaste åren.

Det du behöver göra är att själv yrka om äktenskapsskillnad till rätten. Betänketiden börjar enligt 5 kap 3 § ÄktB löpa då den andre parten delgetts om ditt yrkande. Efter de 6 månaderna har gått måste du sedan göra ett särskilt yrkande om äktenskapsskillnad, dvs. meddela rätten att du fortfarande vill skiljas. Därefter har äktenskapet upplösts.

Vidare undrar du vad som händer med fastigheten efter äktenskapsskillnaden då din make inte vill sälja. Efter en skilsmässa ska alla tillgångar delas lika i en bodelning med undantag för vad som är enskild egendom enligt äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev enligt 7 kap 2 § ÄktB. Den som har störst behov av bostaden får bo kvar. Ofta innebär detta att den som har vårdnaden för barnet har förtur till bostaden. Däremot måste den andra parten kompenserar ekonomiskt om den ena vill bo kvar.

För att summera mitt svar har du rätt att skilja dig från din make även om han inte vill. Det tar däremot oftast lite längre tid med tanke på betänketiden. Vidare har du, om inget äktenskapsförord till exempel finns, rätt till hälften av värdet av fastigheten. Vill din man behålla fastigheten, är han tvungen att köpa ut dig.

Jag hoppas att jag uppfattade din fråga korrekt och att du fick svar på det du undrade!

Therese YngweRådgivare