Om egendom som gjorts enskild genom testamente kan bli giftorättsgods

Hej. Efter att mina föräldrar avlidit har jag ärvt en summa pengar som är testamenretade som enskild egendom. Pengarna sattes in på mitt och min frus gemensamma konto. Vi ska nu skiljas och genomföra bodelning. Fråga, är pengarna fortfarande min enskilda egendom eller har dessa blivit giftorättsgods pga.att dom hamnade på gemensamt konto?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Om det är stadgat i ett testamente att den egendom man ärver ska vara enskild så ska egendomen också vara det, detta är stadgat i äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1.
Således är dina pengar enskild egendom enligt lag.
Det enda sättet att göra enskild egendom till giftorättsgods är om egendomen är enskild genom att man bestämt det och skrivit det i ett äktenskapsförord. Då kan man nämligen upprätta ett nytt äktenskapsförord och göra egendomen till giftorättsgods.

Eftersom din egendom gjorde enskild genom ett testamente går dock inte detta. Den summa pengar som du ärvde som enskild egendom ska tilldelas dig vid äktenskapsskillnaden och den ska inte ingå i bodelningen eftersom bara giftorättsgods ingår i en sådan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare