Om bodelning och samboavtal

svårt sjuk kvinna får en större summa pengar från sitt försäkringsbolag som ersättning för framtida inkomstbortfall. Hon använder dom pengarna till att köpa ett hus ,dit hon med sambo och barn flyttar in.

Vad händer vid ev separation? Har sambon rätt till hälften av huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Enligt Sambolagen utgör bostads som köps för gemensamt användande under sambotiden samboegendom. Om samboförhållandet upphör ska samboegendomen delas lika mellan samborna om någon av samborna begär bodelning inom 1 år från uppbrottet. Svaret på din fråga blir alltså ja om du eller din sambo begär bodelning.

För att undgå detta kan ni skriva ett samboavtal där ni kommer överens om att bostaden som ni köper för dina försäkringspengar inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning.

Du hittar sambolagen här. Se särskilt paragraf 3, 8 och 9.

Victor SundhRådgivare