Om bedrägeri på facebook

Hej!

Om jag har en kompis som skaffade ett facebook konto 2009 när hen var 13 år i ett påhittat namn med en bild på en annan person (bilden är på en person från ett annat land). Och har använt kontot ibland sedan dess för att skriva med andra. Sen efter ett tag så erbjuder en person som hen skriver med att betala mat åt personen och för över pengar till hens kontot.. är detta ett brott? och hur kan hen straffas i sådana fall.

Den här personen som förde över pengar till hen för mat har även erbjudit sig föra över pengar till annat som t.ex. kläder etc. Men hen har inte frågat personen om att få pengarna utan personen har själv erbjudit.

Vad jag kunnat söka mig till så är bedrägeri det närmsta, men det står att det ska ske genom egen vinning. Men hens syfte var inte att få pengar, utan att skriva med andra anonymt.

Min fråga är som sagt, vad klassas händelsen till för brott och hur kan hen straffas.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att din väns handling ska anses som bedrägeri så krävs det att din vän har vilselett den andre personen, att vilseledandet var anledningen till att den andre personen överförde pengar och att din vän därigenom har fått ekonomisk vinning och den andre personen har drabbats av en ekonomisk förlust (Brottsbalk (1962:700) 9:1 första stycket).

Ett vilseledande kan avse varje förvrängt faktum, inklusive att din vän har utgivit sig för att vara någon annan genom sin bild på facebook och därmed fått den andre personen att tro att din vän var någon annan. Eftersom det dock inte framgår av din beskrivning att anledningen till att den andre personen skickade pengar var att han trodde på din väns lögn om att han var personen på bilden så talar det mot att gärningen ska anses som bedrägeri. Vidare så måste de olika villkoren för bedrägeri alla täckas av din väns uppsåt för att gärningen ska anses som brott (Brottsbalk 1:2 första stycket). Eftersom din väns avsikt var att skriva anonymt med andra människor så kan det tala mot uppsåt, och därmed mot att gärningen ska anses som brott.

Notera dock att foton normalt omfattas av upphovsrätt, vilket framgår av Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 1 § punkt 6. Upphovsrätt omfattar en ensamrätt för fotots upphovsman att bland annat göra det tillgängligt för allmänheten, exempelvis genom överföring via en dator eller smart mobil från en annan plats än där allmänheten kan ta del av fotot (Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 2 § första stycket och tredje stycket, punkt 1). Om din vän inte har fått samtycke från upphovsmannen att använda hans foto för sin profil på facebook så inkräktar han på upphovsmannens ensamrätt i detta avseende och kan därmed dömas till böter eller fängelse i högst två år, under förutsättning att han har gjort det av grov oaktsamhet (Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk 53 § första stycket).

Notera också att om din vän eventuellt skulle anses ha begått bedrägeri eller inkräktat på upphovsmannens ensamrätt att tillgängliggöra fotot för allmänheten innan han hade fyllt 15 år så kan han inte dömas till påföljd (Brottsbalk 1:6).

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare