Om arvsordning och systersons pappa

Hej!

Jag har inga egna barn, men en systerson. Om jag avlider, och varken mina föräldrar eller syster lever längre, då har jag förstått det som att min systerson ärver mig. Om min systerson inte heller lever, kan då hans far ärva mig? Min systersons föräldrar är ej gifta eller sambos.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du säger så är det, i frånvaro av egna avkomlingar, din systerson som ärver dig om dina föräldrar och din syster inte lever längre vid din död, vilket framgår av Ärvdabalk (1958:637) 2:2 första och andra styckena. Eftersom den förälder till syskonbarnet som inte är arvlåtarens syskon inte omnämns i arvsordningen så har inte din systersons pappa någon rätt att ärva dig (Ärvdabalk 2:4). Om även systersonen inte längre är i livet så tar dennes avkomlingar arvet. Utifall att din systerson är avliden, liksom din syster och dina föräldrar, och saknar avkomlingar så går arvet istället till dina far- och morföräldrar och deras barn, dock inte till dina kusiner (Ärvdabalk 2:3 första och andra styckena). Denna arvsordning kan dock, om du vill, åsidosättas genom att du upprättar ett testamente som låter din systersons pappa eller någon annan stå som testamentstagare med rätt till arv efter dig.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare