Om ärvda tillgångar genom testamente blir giftorättsgods

Vi är gifta och har två gemensamma barn. Vi har inte upprättat något äktenskapsförord. Jag har föräldrar som har en hel del egendomar som de i förväg skrivet testamente för. I testamentet testamenterar de (vid sin bortgång) tillgångar till mig (och min bror) och om vi inte finns vid liv går tillgångarna direkt till bröstarvingar (=våra /min brors barn). Dvs inget är testamenterat direkt till min make. Vad händer om mina föräldrar dör och jag ärver deras tillångar - kommer vår giftorätt väga tyngre än deras testamente, då jag och min make saknar äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Till att börja med så utgår jag från att de testamenten som dina föräldrar upprättat är giltiga och har upprättats enligt reglerna om testamente som finns i ärvdabalken (1958:637), se här. Om tillgångarna du ärver från dina föräldrar när de avlider kommer att vara giftorättsgods och ingå i en framtida bodelning mellan dig och din man i händelse av att ni skiljer er eller någon av er avlider beror på hur dina föräldrars testamenten är skrivna.

Giftorättsgods är de egendomar som en make äger som inte är enskild egendom, se äktenskapsbalken (1987:230) kap 7 § 1, här. För att tillgångarna ska kunna ses som enskild egendom, som alltså i så fall inte är giftorättsgods och ska då inte heller ingå i en framtida bodelning mellan dig och din man, så krävs det att det i dina föräldrars testamenten står att just dessa tillgångar som du ärver ska vara din enskilda egendom. Detta regleras i äktenskapsbalken kap. 7 § 2 punkt 4, se här. Alltså, om det inte står i testamentet att tillgångarna ska vara din enskilda egendom så kommer de att vara giftorättsgods.

Jag kan även nämna att om din ärvda egendom efter dina föräldrar kommer att vara enskild egendom och är vara av den typen att den ger avkastning (till exempel aktier) så kommer dock avkastningen att vara giftorättsgods om det inte står någonting i testamentet om att även avkastningen ska vara din enskilda egendom. Jag vill även påminna om att om det är så att egendomen blir giftorättsgods, så är det självklart du som har äganderätten över tillgångarna under den tid som du är gift och ingen bodelning utförs. Det är först vid en bodelning som din och din mans giftorättsgods läggs samman och sedan delas mellan er (efter att skulder dragits av).

Om det skulle vara så att det inte står i testamentet att tillgångarna du ärver ska vara din enskilda egendom så finns alltid möjligheten, när du ärvt tillgångarna efter att dina föräldrar avlidit, för dig att du och din man upprättar ett äktenskapsförord vid det tillfället som gör dina ärvda tillgångar till din enskilda egendom. Då kommer inte heller tillgångarna att vara giftorättsgods och de kommer alltså inte att ingå i en framtida bodelning.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare