FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/08/2015

Om arv ingår i bodelning

Hej!

Min man och jag ligger i skilsmässa sedan i början av april-15. Vi har 6 mån betänketid. Har varit gifta sedan 1991. Vi har 3 gemensamma barn varav 1 barn bor hemma. Min man har ett arv på ca 400 000Kr som han inte vill dela med sig av till mig. Det är inte skrivit att det är enskild egendom. Han har ärvt dessa pengar av sina föräldrar. Hur ska jag ställa mig till att han inte vill dela med sig av pengarna? Är det dåligt av mig att vilja ha av hans arvspengar eller hur brukar man göra? Jag har alltid jobbat deltid för att finnas hemma när barnen kom hem från skolan. Detta kommer jag att lida av ekonomiskt när jag går i pension. Jag är 50 år idag och min man 58 år. Om jag ska göra anspråk på pengarna måste jag göra det innan oktober då skilsmässan går igenom?

Jag behöver råd om ovan och är mkt tacksam om jag får svar.

Mvh

Susanne

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9:1 äktenskapsbalken). Genom bodelningen görs en delning av vardera makens giftorättsgods – den egendom som inte är s.k. enskild egendom – med avdrag av makens skulder (11:1-3 äktenskapsbalken).

Det arv som din make har erhållit är giftorättsgods i och med att det inte finns något testamente från makens föräldrar där det framgår att den egendom som ingår i arvet ska vara din makes enskilda egendom (7:2 4 p äktenskapsbalken). Det här medför att arvet kommer att ingå i bodelningen och att du har rätt till motsvarande 200 000 kr av arvet på din lott vid en framtida bodelning. Det är däremot viktigt att påpeka att du vid bodelningen, i ett bodelningsavtal, kan avstå från detta värde.

Bodelning görs som utgångspunkt först när äktenskapet är upplöst, men om någon make begär det under betänketiden kan bodelning förrättas genast (9:4 äktenskapsbalken). Om ni då inte är överens om hur er egendom ska fördelas, kan ni vända er till tingsrätten som utser en bodelningsförättare. Arvet kommer då att fördelas mellan er utan att du behöver göra anspråk på pengarna.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare