FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/02/2017

Om allmänt åtal

Hej, min mamma har råkat ut för ett överfall i hemmet av hennes bror. Han kom hem till henne kl 5 på natten, full och arg. Inga fysiska skador mer än stress och huvudvärk som tillkommit efterhand. Men brodern har tagit stryptag, knuffat, hotat till livet samt hotat att bränna ner huset. Mammas pappa har varit med under hela händelsen. Polisen kom även efter ett tag eftersom brodern vägrat lämna huset. De har även förhört på plats.

Det jag funderar på är hur jag kan hjälpa henne nu. Vad behöver hon göra och vad som gäller? Vart ska hon vända sig och vad är viktigt att tänka på nu såhär i början? Det är anmält mot brodern redan. Finns det någon konsultation hon kan få? Och vad är det som gäller vid advokatkostnad? Mamma är sjukskriven redan och har inte råd med dyra advokatskostnader. Betalar hon för kostnaden om rätten beslutar i hennes fördel?

Är det vanligt att såna här ärenden går till rätten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en person har utsatts för ett brott kan det vara svårt att veta hur den efterföljande processen går till. Jag ska ge en sammanfattande beskrivning av processen och vad som kan komma att ske.

Om allmänt åtal

Det du beskriver att din mamma utsattes för rubriceras som misshandel, olaga hot och hemfridsbrott,3 kap. 5 § och 4 kap. 5-6 § Brottsbalken. Dessa brott faller under allmänt åtal, innebärande att åklagaren väcker åtal mot den misstänkte. I brottmål är det alltså inte brottsoffret som driver talan. Brottsoffret kallas målsägande och vittnar under rättegången. Målsäganden har rätt till skadestånd vilket jag återkommer till nedan.

Förundersökning och åtal

När polisen fick kännedom om händelsen fick de misstanke om brott och då ska en förundersökning ha inletts, 23 kap. 1 § Rättegångsbalk (RB). Polisen utreder då misstankarna om brott. Om det finns tillräckliga bevis mot den misstänkte beslutar åklagaren att åtal ska väckas. När åklagaren beslutat att åtal ska väckas blir det rättegång. Om den misstänkte frias behöver inte din mamma betala några rättegångskostnader.

Jag vet inte om sådana fall som detta brukar leda till åtal. Det jag kan säga är att det är en allvarlig händelse och att frågan om åtal beror på omständigheterna och bevisningen i det enskilda fallet.

Målsägandebiträde och skadestånd

Om det leder till åtal får din mamma troligtvis ett målsägandebiträde, 20 kap. 15 § RB. Ett målsägandebiträde hjälper till med krav på skadestånd som görs i samband med rättegången. Målsägandebiträde får ersättning av statsverket och kostar inget för brottsoffret. Om åklagaren vid utredningen finner att det finns grund för skadeståndskrav och ett behov av målsägandebiträde har åklagaren en skyldighet att meddela målsägande om detta, 22 kap. 2 § RB.

Stöd för brottsoffer

Jag vill särskilt framhålla att din mamma kan vända sig till brottsofferjouren för att till exempel få samtalsstöd. Information om detta finner du på deras hemsida http://www.brottsofferjouren.se/.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. Troligtvis kommer polisen att höra av sig om hur det går med utredningen och vad som kommer ske framöver.

Med vänliga hälsningar,

Hanna LindstenRådgivare