Olovligt tillgrepp i butik

Jag var på 2 olika mataffärer innan jag gick in på ica butiken. Under kundvagnen hade jag en matkasse som innehöll lite mat och ungefär 30 st tuggummipaket som jag hade köpt från två tidigare butiker. Jag gick in på ica och handla massa mat, sedan gick ut och betalade. Det var proppfullt med folk inne på butiken och vid kassarna. Jag betalade kontant på varorna och gick ut. då kom jag på att jag skulle ha köpt en resväska så jag gick in igen och ta en stor resväska och lade i kundvagnen. Då märkte jag att jag inte få plats med den i kund vagnen så kom jag på att om jag hällde i maten från matkasserna i resväskan så skulle jag få plats med resväskan med i kundvagnen. Jag trodde att jag hade kastat kvitto som jag brukar göra så för att få skippa att bli pinsamt frågad vid kassan igen när jag skulle gå ut andra gången så lade jag matvarorna i resväskan istället, tyckte jag att det kunde vara en lösning. När jag gick ut andra gången så blev jag gripen av en väktare och han sade att jag inte betalade för matvarorna i resväskan och han såg mig stoppa ner grejerna i den stora resväskan inne på ica butiken. Polisen förhörde mig och jag berättade precis hur det var och hur jag tänkte dumt och gjorde dumt. Men problemet är att massa mat som grönsaker och 30 st tuggummipaket som jag hade köpt från två tidigare matbutiker togs av ica och de konstaterade att dem grejerna också var deras som blev stölda, eftersom streckkoden på tuggummipaketen stämmde. Ica tog allting förutom 2 st ribspåsar som var märkta från Coop. De räknade varorna till 2300kr. Väktaren som grep mig var väldigt arrogant. Han tryckte ner mig på stolen, slet från mig mobilen, väskan, plånbok för att söka igenom. Jag förnekade till brottet, alltså stölden efter förhöret med polisen men enligt väktaren hade jag erkännts vilket jag inte hade gjort. När jag kom hem hittade jag kvitto längst ner i påsen som de lämnade kvar, sönderblöta på grund av jag hade lagt hummer på kvitton. Ica tog de humrarna men märkte inte kvitton längst ner i påsen. Kvitton är trasiga, blöta och inte syns så mycket på totaltbeloppet, vilken kassa, tid och datum längre. Jag hade mått väldigt dåligt och varit orolig. Jag vet inte hur det ska bli nu. Det finns inte bildbevis att jag tog varan och stoppade ner i väskan om de kollar på övervakningskameran men det finns bilderna på mig då jag tog matvarorna och lade i kundvagnen, gick omkring med kundvagenen i ica butiken. Vid kassarna var det helt proppfullt med folk. Vad händer om jag inte syns på kameran vid kassautgången eftersom jag är väldigt kort. Jag har bra ekonomi och förmögenhet. Kan dessa användas som något för att stryka att jag inte skulle göra något sånt brott? Hur stor risk är det att det blir rättegång och jag blir fälld till stöld? Vad kan jag använda som bevis emot? Jag blev dömd till snatteri med orsaken av grupptryck för 2 år sedan...:(

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

De brott som eventuellt skulle kunna aktualiseras är stöld enligt 8 kap. 1 § brottsbalken(BrB) samt snatteri 8 kap. 2 § BrB, se https://lagen.nu/1962:700. I ditt fall skulle jag säga att stöld är det mest aktuella Du kan komma att dömas för om det visar sig att Du är skyldig till brott. I praxis har man använt sig av ett schablonbelopp vid olovliga tillgrepp i butik för att på sätt kunna avgöra vilket av de två ovan nämnda brotten som den tilltalade skall dömas för. Detta belopp ligger på 1000 kr!

För att kunna dömas för stöld krävs att man med tillägnelseuppsåt olovligen tillägnar sig något som tillhör annan. Vid olovliga tillgrepp i butik fullbordas brottet i normalfallet då man passerar kassan utan att betala. Jag tolkar det som att så har skett i ditt fall! Den problematiska situationen Du befinner dig i handlar dock om rekvisitet "tillhör annan" är uppfyllt eller inte. Du har som Du själv säger betalat för varorna och det är då inga tvivel om att dessa varor då tillhör dig. Problemet synes istället ligga i att Du ej kan styrka att Du erlagt betalning för varorna.

Det centrala i ditt fall är att videon från kassan dyker upp. Denna video skulle ju då helt fria dig från misstankar om brott! Jag rekommenderar dig starkt att göra allt Du kan för att få tag på videon. Detta kan Du göra genom att tala om för polisen att det finns en video från butiken som bevisar att det Du säger är sant och att de således får ta fram den. Om Du har ett offentligt ombud, så kan Du även be denne att försöka få fram videon! Du kan självfallet även själv gå till butiken och be om att få den aktuella videon.

Om åklagaren efter en förundersökning finner att det finns tillräckligt med bevis för en fällande dom kommer ärendet att prövas vid en huvudförhandling. Ett alternativ till detta skulle kunna vara att åklagaren beslutar om ett strafföreläggande. Om det senare alternativet aktualiseras kommer Du att få hem ett brev med ett bötesbelopp som Du har att betala. Genom att betala erkänner Du att Du begått brottet i fråga! Hur höga böterna blir är allra främst beroende utav din årsinkomst vid tidpunkten då dagsboten bestäms. Ju högre årsinkomst Du har desto högre blir boten!

Hoppas att det löser sig för dig! Om Du har några fler funderingar är Du välkommen att kontakta mig. Jag nås bäst via email: Anes.sabic@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare