Olovligt förfogande med lånad/hyrd bil

Hej, jag har tagit ett lån på en bil som jag lånat ut till en "vän" med muntligt avtal att han betalar för bilen så länge han använder den. Nu har han slutat betala och vägrar lämna ifrån sig bilen, dessutom har han lämnat den till någon annan, som jag inte vet vem det är. Jag har anmält detta som olovligt förfogande men polisen har nu avskrivit ärendet då jag lämnat ifrån mig nycklar självmant... Vad kan jag göra? Vill ogärna gå till domstol pga kostnaderna.. finns det något jag kan göra? Jag kan inte anmäla den för stulen heller. Skulle verkligen behöva lite råd... jag har hört om "handräckning" men det innebär att jag kanske får tillbaka den fast inte i samma skick och jag måste betala mellanskillnaden. Finns det något annat jag kan göra? mvh Denise

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag uppfattar det som att du har lånat ut bilen till din vän mot någon form av ersättning. Detta är någon form av hyresavtal, och du har frivilligt låtit din "vän" ta bilen i besittning åtminstone genom att lämna över bilen och nycklarna. Därefter har personen vägrat lämna tillbaka den, och till och med lämnat den till någon annan.

Olovligt förfogande

Jag tycker att det låter underligt att polisen avskrev ärendet, eftersom olovligt förfogande (Vilket regleras i 10 kap. 4 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K10P1) inte ställer något krav på att gärningsmannen skall ha tagit saken det rör sig om. Vad som krävs för brottet är ju att man med, till exempel, någon annans egendom gör något som leder till att ägaren frånhänds rättigheten. När någon har lånat eller hyrt ett föremål och sedan ger bort det eller på annat sätt gör sig av med det uppfyller det kraven för att vara olovligt förfogande. Att du lämnade över nycklarna frivilligt bör därmed inte spela någon roll. Alltså torde det absolut föreligga ett brott, även om det naturligtvis inte rör sig om någon stöld. Du bör därför anmäla det som har hänt igen.

Det kan nämnas att den som begått ett brott blir skadeståndsskyldig för i princip all skada som brottet orsakar (Se Skadeståndslagen, framförallt 2, kap., https://lagen.nu/1972:207#K2), såsom försämring av egendom eller liknande som orsakas av brottet. Om det som har hänt skulle gå till rättegång som brottmål, kommer åklagaren att driva din skadeståndstalan.

Åtgärder

Du kan, som du säger, ansöka hos Kronofogden om handräckning. Detta kan självfallet vara aktuellt även om det inte skulle föreligga ett brott. Information om hur du gör detta får du lättast hos Kronofogden, till exempel via Kronofogdemyndighetens hemsida. Problemet är att du måste veta vem det är som har egendomen i fråga, i det här fallet bilen, och om denne skulle bestrida handräckningen återstår det bara att driva vidare det till domstol.

Sammanfattningsvis bör du återigen anmäla vad som har hänt, eftersom polisens motivering att avskriva ärendet (såsom du har beskrivit den) inte håller. När det gäller att få tillbaka bilen kan du försöka dig på att begära handräckning, men det finns risk att det går till domstol. Om du vinner målet skall dock dina kostnader ersättas, och du kan även yrka ersättning för försämringen av bilen. Om bilen absolut inte skulle gå att få tillbaka, exempelvis för att det inte går att ta reda på vart den tagit vägen, har du ändå rätt till skadestånd som ersättning i brottmålet.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare