Olovligt brukande

Hej ! Vad kan hända ifall man åker i baksätet på en stulen bil ? Och om fingeravtryck hittas i och på utsidan av bilen ? Kan man få något straff för det

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågan berörs i Brottsbalken som du hittar https://lagen.nu/1962:700.

Om man åker i baksätet på en stulen bil riskerar man att göra sig skyldig till olovligt brukande, BrB 10:7. För att kunna dömas för olovligt brukande krävs att man olovligen brukar annans sak och därigenom vållar skada eller olägenhet. Att enbart åka med i en stulen bil räknas som ett brukande. Ett exempel ur praxis på att man kan dömas för att åka med i en stulen bil finns i RH 1987:108.

Fingeravtryck som hittar i och på utsidan av bilen kan användas för att bevisa att du har färdats i bilen.

Straffskalan för olovligt brukande är böter eller fängelse i högst ett år. Att åka med i en stulen bil rekommenderas alltså inte!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare